به‌روز شده در: ۱۶:۲۰ - ۳۱ شهريور ۱۳۹۷
نظر شما
* نام:
ايميل:
* نظر:
كدخبر: ۳۷۱۴۴
تاريخ انتشار: ۲۰ دي ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۹
print نسخه چاپي
send ارسال به دوستان
دکتر علی عبدالعالی:
تجمیع تعطیلات مدارس در تابستان وحی منزل نیست
عبدالعالی که در این همایش کارگاه «یادگیری با طعم لذت» را تدریس می‌کرد؛ در پایان این گفت‌وگو، با توجه به شرایط موجود، جمع جبری محاسن طرح تعطیلات زمستانی را بیش‌تر از معایب آن ارزیابی کرد و آن را در راستای تحول آموزش و پرورش دانست.
به گزارش کارگر نیوز،دکتر علی عبدالعالی، دانشیار دانشگاه علم و صنعت ایران، که در حاشیه‌ی یازدهیمن همایش دانش‌افزایی و هم‌اندیشی مدارس سلام با خبرنگار ما گفت‌وگو پدال نیوز می‌کرد در مورد معایب و مزایای طرح تعطیلات زمستانی گفت: «در بسیاری از امور و از جمله در آموزش و پرورش، ما درگیر تابوهایی می‌شویم که برای خودمان درست کرده‌ایم و از این غافل می‌شویم که فلسفه و ریشه‌ی اتفاقات چه بوده است و روی برخی از تصمیات پافشاری می‌کنیم. یکی از این تصمیات و تابوها، تعطیلات تابستانی است. از خودمان نمی‌پرسیم که تعطیل بودن مدارس در تابستان و جاری بودن آموزش پرورش در بهار و پاییز و زمستان در کجا ریشه دارد و چرا رخ داده است. این در واقع برمی‌گردد به تقویم کشاورزی که باید فرزندان خانواده در تابستان به علت کار زیاد مزراع، به خانواده‌های خود کمک می‌کرده‌اند. اکنون سال‌ها از این روزگار گذشته و جهان و مقتضیاتش عوض شده. اما هنوز که هنوز است تعطیلات تابستانی را به چشم وحی منزل نگاه می‌کنیم.»   
این کارشناس مسائل آموزشی ادامه داد: «ابتدا باید بنای استحکام بنای آموزش پرورش در بسیاری از حوزه‌ها و فضاها باید کاملا خراب و سپس بازسازی شود. این همان تحول بنیادین است. باید با مقتضیات جدید درباره‌ی تعطیلات تصمیم‌گیری شود. باید بنا بر شرایط مکانی و زمانی امروز، درباره‌ی توزیع تعطیلات در طول سال برنامه‌ریزی کنیم. هیچ اصل و تابویی درباره‌ی تعطیلات تابستانی نباید در ذهن تصمیم‌گیران وجود داشته باشد. و نه تنها شرایط کنونی با شرایط چند صد سال پیش تفاوت دارد، بلکه باید این ملاحظه را داشت که مناطق مختلف، شرایط مختلفی دارند. بوم یزد با بوم مازندران تفاوت دارد. بوم سیستان با بوم آذربایجان تفاوت دارد. و ما باید در تصمیم‌گیری به این موضوع نیز توجه داشته باشیم.»
 
عبدالعالی که در این همایش کارگاه «یادگیری با طعم لذت» را تدریس می‌کرد؛ در پایان این گفت‌وگو، با توجه به شرایط موجود، جمع جبری محاسن طرح تعطیلات زمستانی را بیش‌تر از معایب آن ارزیابی کرد و آن را در راستای تحول آموزش و پرورش دانست.
 
هم‌چنین در این همایش، دکتر توفیق حدادی، دکترای علوم رفتاری از جی‌آر‌اس اروپا، در گفت‌وگو با خبرنگار ما در مورد اشکلات فراروی اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بیان کرد: «وزارت آموزش و پرورش به عنوان متولی اجرای این سند، با موانع متعددی روبه‌روست که مهم‌ترین آن بودجه است. بودجه‌ی این نهاد به زحمت کفاف امور جاری آن را می‌دهد و در نتیجه برای کارهای زیربنایی و مخصوصا ارتقا و توانمندسازی نیروهای انسانی برای نیل به اهداف عالی این سند، توانی برای این وزارت‌خانه باقی نمی‌ماند. اما مدارس خصوصی که به عنوان بازویی برای کمک به آموزش و پروش شروع به کار کرده‌اند، برای باقی ماندن در بازار آموزش نیاز دارند که خدمات بهتری را به مردم و متقاضیان ارایه کنند. از این رو برای این مدارس، سطح کیفی آموزش بسیار حیاتی است و توجه به سندهای بالادستی برایشان بیش از دیگران اولویت دارد و باید برای این که مطابق سند تحول بنیادین ایران مقام نخست خدمات آموزشی را در خاورمیانه داشته باشد پیش‌قدم باشند.»
 
این کارشناس مسایل آموزش و پرورش، دوره‌های دی‌ماه و اردیبهشت‌ماه دانش‌افزایی و هم‌اندیشی مدارس سلام را در راستای همین امر ارزیابی کرد و گفت: «این برنامه‌ها که مطابق سند تحول بنیادین، در ساحت‌های گوناگون برای همکاران فرهنگی برنامه‌ریزی و تنظیم شده است، گرچه در بخش خصوصی برگزار می‌شود، اما به دو طریق به آموزش و پرورش دولتی قابل انتقال است: نخست این که بخشی از حاضران در این مجموعه، در مدارس دولتی نیز مشغول به کار هستند و می‌توانند سفیران این آموزش‌ها به دیگران باشند؛ و از دیگر این که علاوه بر بازتاب‌های رسانه‌های، ما می‌کوشیم با دعوت از مدیران و مسئولان آموزش و پرورش، و نیز ارسال این اطلاعات به نهادهای مربوطه، این حرکت را تعمیم دهیم و یا دستکم بستری را فراهم کنیم تا نظام آموزش و پرورش دولتی نیز وارد این عرصه بشود.»
 
یازدهیمن همایش دانش‌افزایی و هم‌اندیشی مدارس سلام، امروز و فردا، 20 و 21 دی‌ماه در مدرسه‌ی گلبانگ در حال برگزاری است.