به‌روز شده در: ۱۹:۴۷ - ۲۴ فروردين ۱۴۰۰
نظر شما
* نام:
ايميل:
* نظر:
كدخبر: ۵۸۸۶۹
تاريخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۰
print نسخه چاپي
send ارسال به دوستان
/ داخلی سازی قطعات های تک با استفاده از ظرفیت مراکز آموزشی و تحقیقاتی
پیشنهاد ممنوعیت واردات قطعات داخلی سازی شده
در حالی پروژه های داخلی سازی قطعات در ایستگاه پنجم متوقف شده که مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو از عدم تمایل به قطعات وارداتی قطعات داخلی سازی شده خبر داده و تاکید می کند که خودروسازان خود را ملزم به اجرای تعهدات خود در نهضت داخلی سازی می دانند.
به گزارش خودروکار، هرچند این روزها احتمال برجام دوباره و توافق با کشورهای اروپایی و حتی آمریکا کمرنگ شده، اما عدم الزام‌خودروسازان به استفاده از قطعات داخلی سازی شده، تبدیل به دغدغه این روزهای قطعه سازان است چرا که تجربه مشابه چنین وضعیتی در سال های گذشته نیز وجود داشته است. اما به نظر می رسد این بار خودروسازان رویکرد متفاوتی را در پیش گرفته اند تا سرمایه گذاری های انجام شده قطعه سازان که یک بار با خروج شرکای خارجی از بین رفته، این بار به هدر نرود.

فرشاد مقیمی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با تاکید بر پایبندی خودروسازان به اجرای تعهدات در پروژه های داخلی سازی با وجود رفع محدودیت ها و احتمال برجام دوباره می افزاید: گروه صنعتی ایران خودرو تمایلی به استفاده از قطعات وارداتی و مشابه قطعاتی که در پروژه هایی داخلی سازی، به تولید رسیده است ندارد.

وی تصریح می کند: براساس برنامه ریزی های انجام شده، مقرر است قطعاتی که هم اکنون کار داخلی سازی آن ها انجام شده در فهرست ممنوعیت واردات قرار گیرد چرا که قطعه سازان داخلی سرمایه گذاری زیادی در این پروژه ها انجام داده اند به این امید که سال های طولانی قادر به تولید این قطعات باشند.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با اظهار امیدواری از این که سیاست کلان کشور به گونه ای باشد که از این سیاست پشتیبانی کند،تصریح می کند: اجرای بخشی از این سیاست به خارج از چارچوب های ایران خودرو باز می گردد اما این گروه به هیچ عنوان از سیاست هایی که خود نسبت به تعریف و توسعه آن اقدام کرده، عدول نخواهد کرد.

وی در خصوص برنامه ریزی این گروه صنعتی در زمینه داخلی سازی قطعات های تک نیز تصریح می کند: هم اکنون در حال استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان در این زمینه هستیم و از همه ظرفیت های این شرکت ها در کنار صنایع دفاع و هوا و فضا، دانشگاه ها و حتی مراکز آموزشی و تحقیقاتی که قادر به انجام این کار باشند از جمله در جهت تحقق این هدف استفاده خواهیم کرد.

مقیمی تاکید می کند: این گروه صنعتی نیازهای خود را اعلام و آن ها را روی میز قرار داده و در صورت اعلام آمادگی این شرکت ها، کار داخلی سازی این قطعات خاص آغاز خواهد شد.

مدیرعامل ایران خودرو در ادامه در خصوص داخلی سازی گیربکس اتوماتیک نیز می گوید: اجرای این پروژه در انتظار تغییر کاربری ۴ هکتار زمین بود که سه شنبه این هفته این موضوع در دستور کار قرار می گیرد که دستور وزیر صمت نیز بر همین اساس بود که با برگزاری این جلسه، کار ساخت سوله های جدید و طرح تجاری این پروژه در دستور کار قرا  می گیرد.

مقیمی در ادامه در خصوص تعهدات معوق این شرکت در خودروهای پژو ۲۰۷ اتومات و هایما اظهار می کند: گروه صنعتی ایران خودرو ۶ هزار دستگاه پژو ۲۰۷ اتومات تعهد داشت که از این تعداد، کار تحویل ۴ هزار دستگاه در اسفندماه انجام خواهد شد و هزار و ۸۰۰ دستگاه باقی مانده نیز در سال جدید تحویل مشتریان خواهد شد‌.

وی تاکید می کند که خودروهای ثبت نامی به مشتریان تحویل داده خواهد شد و طرح تبدیلی برای این خودروها نخواهیم داشت.