به‌روز شده در: ۱۹:۴۷ - ۲۴ فروردين ۱۴۰۰
نظر شما
* نام:
ايميل:
* نظر:
كدخبر: ۵۸۹۷۸
تاريخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۸
print نسخه چاپي
send ارسال به دوستان
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور:
تعاون ملی بر پایه مشارکت و خرد جمعی محقق می‌شود
علی اوسط هاشمی گفت: اگر بنا باشد با اراده و تعاون ملی به توسعه کشور بیاندیشیم راهی به جز بودن بر موضع مشارکت و تکیه بر عقل و خرد جمعی وجود ندارد.
به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، با حضور هاشمی، معاون وزیر کار و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، حسین فیروزی، معاون توسعه مدیریت و منابع، ناهید مسلمی، معاون پژوهش، برنامه ریزی و سنجش مهارت، و اعضای مجامع سه‌گانه پارلمان ملی مربیان و کارشناسان، سومین نشست وبیناری این مجمع ۱۲ اسفند ماه سال جاری در ستاد سازمان برگزار شد. 

در این نشست هاشمی ضمن ابراز خشنودی از عملکرد خوب پارلمان از بدو تأسیس تا کنون، گفت: معدن اصلی ثروت، فکر و اندیشه آدمی است که می‌توان با روی آوردن به آن هر تحریم و ممنوعیتی را از میان برداشت. 

معاون وزیر کار بیان کرد: وقتی از مهارت سخن می‌گوییم، دو بخش مهارت سخت و نرم را مد نظر داریم که مهارت سخت همان قابلیت فنی، شغل، حرفه و قبول نقش در مسیر تولید است. 

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، گفت: اما مهم‌تر از آن «مهارت نرم» است که همانا تراوش فکر و روی آوردن به اندیشه آدمی است و می‌تواند زمینه رویش را فراهم کند. 

وی افزود: مهارت نرم محصول رویش پارلمان کارشناسان و مربیان است، زیرا در بازار رقابتی و در ایجاد موقعیت‌های فرصت‌زا برای جامعه و کرامت برای انسان نقش اساسی ایفا می‌کند. 

معاون وزیر بیان کرد: اساس کار و نگاه کلان سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، «مهارت گفتگو» است در قالب مهارت نرم است. 

هاشمی ادامه داد: توسعه ارتباط با شرکای اجتماعی، ۱۴ هزار نیروی انسانی سازمان، ارتباط با لایه‌های مختلف مدیریتی، تعمق و پژوهش در حوزه تصمیم گیری‌ها برای وضع قوانین و نقش آفرینی با تکیه بر خلاقیت انسان، ضمن قبول تکثر آرا می‌تواند پل محکمی برای برقراری ارتباط باشد. 

وی گفت: منکر وجود موانع و چالش‌ها در جامعه نیستم، اما بر این اعتقادیم که از همین فرصت نیز باید برای به حداقل رساندن عوارض در شرایط بحرانی، فرصتی ساخت تا علی رغم شرایط نامساعد، کشتی را به ساحل مقصود رساند. 

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور گفت: اکنون موفق شده‌ایم ارتباط موثر با گروه‌های جریان ساز برای ارزش‌زایی و محتوا بخشیدن به مهارت در جامعه شکل دهیم که این جریان‌سازی می‌تواند با کمک پارلمان ملی مربیان و کارشناسان مستمر شود. 

وی خطاب به اعضای پارلمان گفت: هر تغییری با مقاومت روبرو است و هزینه دارد، اما پارلمان باید با عزمی راسخ ضامن منافع سازمانی باشد تا با نگاه نو به نیازهای جامعه برای مهارت آموزی پاسخ دهیم. 

ترویج مهارت اولویت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور است

معاون وزیر کار در همین راستا اظهار داشت: ترویج مهارت، نمایان ساختن قابلیت انسان و فرهنگ‌سازی در جامعه بر این مهم که صرف مدرک نمی‌توان ارزش‌زایی کرد، در هر مجمع و محفلی وظیفه تک تک کارکنان سازمان است و هریک از ما باید این مهم را در نگاه خود بپرورانیم. 

وی ادامه داد: این جریان‌سازی می‌تواند حرکتی بزرگ، پیوسته و منسجم را شکل دهد و تثبیت اشتغال را به دنبال داشته باشد. 

معاون وزیر تصریح کرد: برای تحقق مهارت آموزی و اختصاص نیمی از ظرفیت‌های آموزشی کشور به مهارت در کنار وزارت آموزش و پرورش ایستاده‌ایم و با اخلاص به وظایف خود عمل می‌کنیم. 

هاشمی گفت: به این مهم باور داریم که هر واحد تولیدی، صنفی، مرکز صنعتی و بنگاه اقتصادی یک مرکز مهارت آموزی برای ما است و صرفا باید تعامل گران خوبی باشیم تا آنان نیز از سرمایه خود برای تربیت مربیان ماهر هزینه کنند. 

وی گفت: کشور را باید از نگاه جزیره‌ای به مقوله مهارت خارج کرد و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور را به سازمانی چابک، فنی و علمی با پایه عملیاتی قوی و برنامه ریزی صحیح مبدل کرد تا بتوانیم حکومت را با خود همراه سازیم تا بودجه لازم و مکفی به مهارت اختصاص یابد. 

هاشمی در همین رابطه گفت: از همه کارکنان به ویژه اعضای پارلمان نگاه نو و شناخت عرضه و تقاضای بازار برای گسترش بیشتر مهارت آموزی را انتظار دارم. 

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور همچنین اعلام کرد: بیش از نیمی آموزش‌های مهارتی در سال ۹۹ با وجود کرونا تقاضا محور بوده است. 

در ادامه این نشست هاشمی، به چند نکته از جمله نشست بعدی پارلمان مربیان و کارشناسان با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، شناسایی همکاران آماده پذیرش نقش از طریق پارلمان و معرفی آنان، شور و مشورت با پارلمان و کمیته‌های تخصصی آن در تصمیم‌سازی‌های سازمان، حفظ رابطه تنگاتنگ اعضا با کمیته‌های تخصصی و معاونین سازمان، حمایت مدیران کل استان‌ها از پارلمان کارشناسان و مربیان و حضور الزامی نماینده پارلمان در شورای اداری سفرهای استانی اشاره کرد.